0

۲۰ تکنیک تضمیمی بازسازی موهای آسیب‌ دیده

۲۰ تکنیک تضمیمی بازسازی موهای آسیب‌دیده

مو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های زیبایی هر فرد است که تاثیر بسیار زیادی در ظاهر او دارد. به همین دلیل شما به هیچ عنوان نباید موهای خود را نادیده بگیرید و به آنها رسیدگی نکنید. عدم رسیدگی به موها می‌تواند یکی از مهمترین دلایل ایجاد خشکی و حساسیت در مو شود و در نتیجه، حتی ممکن است موهای شما بریزند. به همین دلیل اگر موهایتان هرگونه مشکلی دارند، لازم است که به فکر بازسازی مو باشید. با استفاده از برخی روش‌های خیلی مطمئن، می‌توانید تا حد خیلی زیادی موهای خود را بازسازی و درمان کنید.

دلایل آسیب رسیدن به مو

قبل از این‌که بتوانید بهترین روش برای بازسازی موهای آسیب‌دیده را پیدا کنید، بهتر است بدانید که اصلاً چرا موهای شما آسیب‌دیده‌اند؟ به طور کلی، دلایل مختلفی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. این موضوع تا حد خیلی زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. بیشترین دلایلی که می‌توانند باعث آسیب رسیدن به مو شوند، عبارتند از:

دلایل آسیب رسیدن به مو

  • رنگ کردن مداوم مو بادکلر و رنگ‌های شیمیایی
  • استفاده از شامپوها و محصولات غیراستاندارد
  • خشک کردن همیشگی مو با باد خیلی داغ سشوار از فاصلۀ نزدیک
  • وجود کلر در آب
  • رژیم غذایی نامناسب
  • شانه زدن نادرست

روش‌های مطمئن برای بازسازی موهای آسیب‌دیده

بعد از این‌که متوجه شدید چه دلیلی باعث بروز آسیب در موهای شما شده، نوبت به آن می‌رسد که به دنبال راهکار باشید. روش‌های مختلفی برای برطرف کردن آسیب‌دیدگی و همچنین بازسازی مو وجود دارند. پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر موهای شما آسیب هم ندیده‌اند، همچنان از این روش‌ها استفاده کنید. چراکه پیشگیری بهتر از درمان است و با استفاده از این روش‌ها، می‌توانید از بروز آسیب در موهای خود جلوگیری کنید. برخی از بهترین روش‌ها که می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در بازسازی موهای آسیب‌دیده داشته باشند، عبارتند از:

  1. استفاده از شامپوهای باکیفیت

اولین و بهترین کاری که شما می‌توانید برای بازسازی قسمت‌های آسیب‌دیدۀ موی خود انجام دهید، استفاده از شامپوهای باکیفیت است. بیشتر افراد توصیه می‌کنند که از شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید. حتی اگر شامپوی شما بدون سولفات هم نیست، سعی کنید تا حد امکان محصولی را انتخاب کنید که کاملاً اصل و مطمئن باشد. به عنوان مثال، شامپوهای هیرواتر برند کامان بهترین گزینه برای بازسازی این نواحی از موهای شما هستند. همچنین در وبسایت رسمی کامان شامپوی بدون سولفات نیز یافت می‌شود.

  1. داشتن روتین مناسب برای مو

شاید نسبت به موهای خود بی‌توجه باشید، اما باید بدانید که به همان اندازه که رسیدگی به پوست اهمیت دارد، رسیدگی به مو نیز مهم است. چراکه اگر موهای شما بریزند و تراکم کافی را نداشته باشند، ظاهر شما به طور کامل تغییر می‌کند. به همین دلیل سعی کنید حتماً یک روتین کامل برای موهای خود داشته باشید. برای مثال، بهتر است بعد از استفاده از شامپوهای باکیفیت، از بهترین نرم‌کننده‌ها، آبرسان‌ها و ماسک‌های مو در حمام استفاده کنید تا موهای شما درخشان و لطیف شوند.

  1. استفاده از محصولات مراقبت از مو متناسب با نوع مو

همان‌طورکه گفتیم، استفاده از محصولات مراقبتی برای مو اهمیت زیادی دارد. بااین‌حال، شما نمی‌توانید هر محصول مراقبتی را که دیدید، بخرید. باید موقع خرید، به نوع موی خود توجه کرده و بر همان اساس، محصولات موردنیاز را خریداری کنید. برای مثال، اگر موهای خشکی دارید، باید از محصولات مراقبتی مو برای موهای خشک استفاده کنید. در این صورت، می‌توانید خشکی موهای خود را از بین برده و آنها را کاملا شاداب و درخشان کنید. پس موقع خرید، حتماً به نوع موهای خود توجه داشته باشید.

  1. دور نگه داشتن باد ملایم سشوار

باد داغ سشوار به‌خصوص از فاصله نزدیک، می‌تواند بیشترین آسیب را به مو وارد کند. زمانی که شما سشوار را روی دمای بالا گذاشته و آن را در فاصله خیلی کمی از سر خود می‌گیرید، تمام خشکی و رطوبت مو از بین می‌رود. به‌طوری‌که حتی رطوبت مفید موجود در آن ناپدید می‌شود و موهای شما بسیار خشک خواهند شد. این خشکی باعث افزایش آسیب‌پذیری مو می‌شود، موهای شما سریع شکسته شده و نرمی و شفافیت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل سعی کنید باد سشوار را روی حالت متوسط قرار دهید و آن را در فاصله تقریباً ۲۰ سانتی‌متری از موهای خود بگیرید.

  1. شانه زدن مو به شکل صحیح

موقع شانه زدن مو، شما باید از پایین به سمت بالا این کار را انجام دهید. یعنی اگر همۀ قسمت‌های موی خود را از بالا به سمت پایین شانه بکشید، گره بسیار زیادی در موهای شما به وجود می‌آیند. از طرف دیگر، این گره‌ها نیز باعث ایجاد آسیب در مو می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که موی خود را به چند دسته تقسیم کنید و سپس از پایین به سمت بالا آن را شانه بکشید.

  1. اصلاح رژیم غذایی

اگر رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید و مواد مغذی به مو نرسد، طبیعتاً آسیب‌پذیر می‌شود. به همین دلیل سعی کنید مواد مغذی به‌خصوص میوه را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین سعی کنید برخی مواد غذایی را که سرشار از ویتامین A هستند، بیشتر میل کنید. برخی مواد غذایی سرشار از ویتامین A شامل مواردی مانند هویج، کلم پیچ، سیب‌زمینی می‌شوند. همچنین مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C باعث می‌شوند که کلاژن‌سازی در سر شما افزایش یابد و مواد موردنیاز مو تامین شوند.

  1. استفاده از اسپری دو فاز هنگام به کار بردن لوازم حرارتی

وقتی از حمام بیرون می‌آیید، موهایتان در بیشترین خطر شکنندگی و حساسیت قرار دارند. در این شرایط، اگر بخواهید از برخی دستگاه‌های حرارتی مانند اتوی مو یا سشوار استفاده کنید، بیش از پیش آسیب می‌بینند. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز این مشکل، می‌توانید از اسپری دو فاز استفاده کنید. تنها کافی است که قبل از استفاده از این لوازم حرارتی، مقداری اسپری دو فاز را به موهای خود بزنید تا در برابر این لوازم مقاوم شوند. اسپری دوفاز کامان بهترین گزینه برای این شرایط است.

  1. کاهش دفعات شامپو زدن

شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی شامپو زدن بیش از حد نیز می‌تواند به مو آسیب برساند. اگر عادت دارید هر روز به حمام می‌روید، نباید در همۀ این روزها، موهای خود را با شامپو بشویید. مخصوصاً اگر شامپو کیفیت خوبی نداشته باشد، تمام مواد مرطوب مو را از بین می‌برد. به همین دلیل سعی کنید نهایتاً بین ۲ تا ۳ بار در طول هفته به موهای خود شامپو بزنید. البته تعداد دفعات شامپو زدن به نوع موهای شما نیز بستگی دارد.

  1. استفاده از روغن مو

روغن‌تراپی یکی از بهترین روش‌ها برای رفع آسیب و بازسازی مو است. شما می‌توانید از روغن‌های مختلفی مانند آرگان، آووکادو، نارگیل و غیره برای بازسازی موهای خود استفاده کنید. استفاده از روغن‌های گیاهی باعث می‌شود که خشکی و وزی موی شما از بین برود. در نتیجه، نه‌تنها موهای شما صاف و مرطوب می‌شود، بلکه حالت‌پذیری آنها نیز بهتر خواهد شد. برای برطرف کردن آسیب مو، می‌توانید تقریباً دو ساعت قبل از حمام تمام قسمت‌های موی خود را به روغن آغشته کنید و سپس به حمام بروید.

  1.  عدم استفاده از آب خیلی داغ

حرارت بیش از حد، یکی از مهمترین دشمنان مو به شمار می‌آید. به همین دلیل اگر عادت به استفاده از آب داغ موقع حمام کردن دارید، هرچه سریع‌تر این عادت را کنار بگذارید. نهایتاً می‌توانید به‌جای آب خیلی داغ، از آب ولرم استفاده کنید. درصورتی‌که مشکلی برای شما پیش نمی‌آید، می‌توانید از آب کمی سرد هم برای دوش گرفتن استفاده کنید و نتیجۀ بسیار عالی آن را ببینید. آب سرد نه‌تنها برای مو، بلکه برای شادابی و طراوت پوست نیز بسیار مفید است.

  1. شانه کردن مو پیش از حمام

برای این‌که در حمام موهای شما بهم گره نخورند و شکننده نشوند، می‌توانید قبل از حمام موهای خود را شانه کنید. اگر این کار انجام ندهید و موها بیش از اندازه در یکدیگر گره بخورند، ممکن است موقع جدا کردن این گره موی شما آسیب ببیند. چراکه گفتیم خیس شدن موها، مهمترین عامل آسیب‌پذیری مو به شمار می‌آید. همچنین اگر موهای خود را قبل از حمام شانه کنید، بعد از حمام نیز شانه کشیدن برایتان راحت‌تر می‌شود.

  1. استفاده از ماسک مو

ماسک مو یکی از بهترین محصولاتی است که باعث افزایش لطافت و درخشندگی مو می‌شود. برای مثال، شما می‌توانید از ماسک موی هیرواتر حاوی عصارۀ عسل کامان استفاده کنید و نتیجۀ فوق‌العادۀ آن را ببینید. این محصول علاوه بر رفع شکنندگی و بازسازی موهای آسیب‌دیده، به رفع موخوره و خشکی مو نیز کمک زیادی می‌کند. البته برند کامان ماسک موهای دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که همۀ آنها برای ترمیم موهای آسیب‌دیده مفید هستند.

روش‌های مطمئن برای بازسازی موهای آسیب‌دیده

  1. نوشیدن آب کافی

گاهی مواقع کم آبی بدن، در مو نمایان می‌شود و باعث شکستگی و وز شدن مو می‌شود. به همین دلیل اگر متوجه شدید که بدنتان کم آب است، سعی کنید به اندازۀ کافی آب بنوشید. نوشیدن آب کافی نه‌تنها برای پوست و مو، بلکه برای سایر اندام‌های بدن نیز مفید است. یک فرد معمولی باید در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشد. همچنین شما می‌توانید میوه‌هایی را میل کنید که مقدار آب بیشتری در آنها وجود دارد.

  1. پروتئین‌سازی مو

یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در محصولات مراقبت از مو، پروتئین است که وجود آن تاثیر بسیار زیادی در درخشش و بازسازی مو دارد. به همین دلیل اگر متوجه شدید که هیچ یک از مواد غذایی که مصرف می‌کنید پروتئین کافی را به بدنتان نمی‌رساند، می‌توانید موهای خود را پروتئین‌سازی کنید. البته برای رسیدن به این هدف، باید هزینه بیشتری بپردازید. بااین‌حال، می‌توانید با مصرف برخی مواد غذایی مانند ماهی سالمون، فیلۀ مرغ و تخم‌مرغ، این مشکل را برطرف کنید و پروتئین بدن خود را افزایش دهید.

  1. کوتاه کردن نواحی آسیب‌دیدۀ مو

کار دیگری که می‌توانید برای بازسازی موهای آسیب‌دیدۀ خود انجام دهید، کوتاه کردن همان نواحی آسیب‌دیده در مو است. مثلاً اگر دو یا ۳ سانتی‌متر از موهای شما آسیب دیده‌اند، می‌توانید همین مقدار را کوتاه کنید. این کار را به افراد متخصص بسپارید تا موهای شما خراب نشوند. حتی اگر موهای شما مشکلی هم ندارند، بهتر است که تقریباً هر شش ماه یکبار، نوک موهای خود را کوتاه کنید. با انجام این کار رشد موها نیز افزایش می‌یابد.

  1. شست و شو و خشک کردن درست مو

حتی نحوۀ شستن و خشک کردن موها نیز می‌تواند تاثیر زیادی در آسیب‌پذیری آن داشته باشد. برای شستن موها باید با آرامش این کار را انجام دهید و به هیچ عنوان دست‌های خود را به‌صورت خشن روی مو نکشید. برای خشک کردن موها نیز باید از همین روش استفاده کنید. به این صورت که حوله را به‌آرامی اطراف مو گرفته و آب موهای خود را بگیرید. حوله برای مدت طولانی نباید روی موهای شما بماند. برای خشک کردن موهای خود می‌توانید از سشوار استفاده کنید.

  1. پرهیز از خوابیدن با موی خیس

موهای خیس بیشترین شکنندگی و آسیب‌پذیری را دارند. به همین دلیل موقعی که شما از حمام بیرون می‌آیید و موهای خود را بدون خشک کردن، اطرافتان ریخته و می‌خوابید، باید منتظر آسیب‌های زیادی روی مو باشید. چراکه وقتی خوابیده‌اید، مطمئناً جابه‌جا می‌شوید و موهای شما زیر سر و بدنتان قرار می‌گیرد. این فشار باعث می‌شود که مو آسیب ببیند و بشکند. به همین دلیل به هیچ عنوان پیش از این‌که موهای خود را خشک کنید، به رختخواب نروید.

  1. استفاده از برس چوبی

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که استفاده از برس چوبی می‌تواند تاثیر زیادی در بازسازی موی آسیب‌دیده داشته باشد. این برس‌ها نسبت به برس‌های فلزی گزینۀ بهتری برای سلامت مو هستند. به همین دلیل شما نیز می‌توانید این روش را امتحان کنید. پس به‌جای برس‌های فلزی یا پلاستیکی، از محصولات چوبی استفاده کنید و موقع صاف کردن موهای خود، با آرامش این کار را انجام دهید.

  1. رنگ نکردن بیش از حد مو با دکلره

مواد شیمیایی موجود در رنگ مو و دکلره، می‌تواند یکی از مهمترین دلایل آسیب رسیدن به مو باشد. به همین دلیل سعی کنید از رنگ کردن بیش از حد موهای خود با دکلره بپرهیزید. همان‌طورکه می‌دانید، دکلره می‌تواند موها را به طور کامل بسوزاند. ازاین‌رو، اگر سلامت موهایتان برایتان مهم است، از رنگ کردن بیش از حد آنها جلوگیری کنید. نهایتاً می‌توانید هر چند مدت یکبار برای تنوع، از رنگ‌های باکیفیت و طبیعی استفاده کنید.

  1. حذف کلر از آب

استخر رفتن بیش از حد می‌تواند آسیب‌هایی در موی شما به وجود بیاورد. همان‌طورکه می‌دانید، در آب استخر مقدار زیادی کلر وجود دارد. وجود این کلر در آب، باعث می‌شود که موهای شما وز و نامرتب شوند. به همین دلیل اگر عادت به شنا در استخر دارید، بهتر است حداقل یک ماه به استخر نروید و به موهای خود رسیدگی کنید. همچنین مطمئن شوید آبی که برای دوش گرفتن از آن استفاده می‌کنید، کلر ندارد. اگرچه کلر برای بدن هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد، اما موجب خشکی مو می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب درباره بازسازی مو صحبت کردیم و برای شما توضیح دادیم که با استفاده از چه روش‌هایی می‌توانید موهای درخشان و لطیفی داشته باشید. اول از همه، شما باید دلیل خشکی و آسیب‌پذیری موهای خود را بشناسید. سپس باتوجه‌به دلیل آن، به دنبال راه‌حل باشید. استفاده از محصولات باکیفیت مراقبت مو، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید برای سلامت موهای خود انجام دهید. سعی کنید حتماً برای موهای خود یک روتین داشته باشید تا موهایتان زیبا و درخشان به نظر برسند.

سوالات متداول

باید چند بار در طول هفته موهای خود را با شامپو بشوییم؟ به طور میانگین، ۲ تا ۳ بار در طول هفته برای شستن موها کافی است. لازم نیست که هر روز که به حمام می‌روید، موهای خود را بشویید.

چگونه آسیب لوازم حرارتی به مو را به حداقل برسانیم؟ برای این‌که لوازم حرارتی مانند سشوار و اتوی مو به موهای شما آسیبی وارد نکنند، می‌توانید قبل از استفاده از این محصولات، مقداری اسپری دوفاز به موهای خود بزنید. همچنین تا حد امکان کمتر از محصولات حرارتی استفاده کنید.

روغن‌تراپی تا چه حد در بازسازی مو تاثیر دارد؟ روغن‌تراپی و استفاده از روغن‌های گیاهی مانند آرگان، آووکادو و نارگیل، تاثیر بسیار زیادی در درخشان شدن و جلوگیری از وز شدن موهای شما دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *