0

راه درمان ترک پا چیست؟ / 5 روش درمان سریع و تضمینی

راه درمان ترک پا چیست؟ / 5 روش درمان سریع و تضمینی

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند: پا قلب دوم انسان است و اهمیت بسیار زیادی در سلامتی دارد. با این حال، متاسفانه این قسمت از بدن بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شود و توجهی که باید، به آن نمی‌شود. ایجاد ترک در پا یکی از رایج‌ترین و در عین حال، آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند برای بسیاری از افراد در سراسر دنیا به وجود بیاید. به همین دلیل هم ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی انواع روش‌ها برای درمان ترک پا بپردازیم. با استفاده از این روش‌ها، شما می‌توانید با هزینه مناسب، از شر ترک‌های پای خود خلاص شوید.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در طول روز هر فرد بیشتر از ۵۰۰۰ قدم با پای خود برمی‌دارد. با وجود این، هنوز هم بسیاری از افراد به پای خود بی‌اعتنا هستند و اهمیت چندانی به سلامتی آن نمی‌دهند. فراموش نکنید که پاهای شما بسیار ارزشمند هستند و باید توجه زیادی به سلامتی آنها داشته باشید. فکر نکنید که وجود ترک در ناحیۀ پا مشکلی به وجود نمی‌آورد. در مواردی، ترک پا می‌تواند باعث بروز عفونت و مشکلات خیلی شدیدتری شود. به همین دلیل بهتر است هرچه سریع‌تر به دنبال راه درمان آن باشید.

دلیل ترک پا چیست؟

از آنجا که تمام وزن ما روی پاهایمان است، این قسمت از بدن فشار خیلی زیادی را تحمل می‌کند. مثلاً موقع راه رفتن، نشستن، دویدن و هر کار دیگری، پاها نقش اساسی ایفا می‌کنند. در این شرایط، اگر به اندازۀ کافی به پاهای خود اهمیت ندهید، ممکن است ترک‌های کوچک و بزرگ در آنها به وجود بیایند. دلایل ایجاد این ترک‌ها در افراد مختلف با سبک زندگی متفاوت، می‌تواند با یکدیگر فرق داشته باشد؛ اما مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک پا در بسیاری از افراد، عبارت‌اند از:

دلیل ترک پا چیست؟ 

  • استفاده از شوینده‌های غیراستاندارد و نامناسب
  • موقعیت جغرافیایی سرد و خشک
  • پوشیدن کفش و صندل‌های جلو باز برای مدت طولانی
  • ایستادن به مدت طولانی
  • اضافه وزن
  • سندروم شوگرن
  • دیابت کنترل‌نشده
  • اصطکاک پا از پشت کفش
  • خار پاشنه
  • صاف بودن کف پا
  • عفونت‌های قارچی
  • مشکلات پوستی و اگزما
  • راه‌رفتن نامناسب
  • مشکلات هورمونی و کم کاری تیروئید

درمان خانگی ترک پا

از آنجا که خشکی و ترک پا در میان بسیاری از افراد رایج است، روش‌های مختلفی نیز برای درمان این مشکل ابداع شده‌اند. برخی از این روش‌ها خانگی هستند و می‌توانید در منزل و با لوازم خیلی ساده‌ای که احتمالاً در همۀ خانه‌ها یافت می‌شود، این مشکل را برطرف کنید. البته توجه داشته باشید که برای این که از درمان خانگی ترک پا نتیجۀ خوبی بگیرید، باید برای مدت طولانی آن را تکرار کنید. در ادامه، برخی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان ترک پاشنه پا را به شما معرفی می‌کنیم که در بسیاری از افراد جواب داده‌اند.

درمان خانگی ترک پا

  • درمان ترک پا با روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای درمان ترک پا به شمار می‌آید. با استفاده از روغن زیتون، شما می‌توانید پاهای بسیار نرم و لطیفی داشته باشید و به مرور زمان حتی ترک‌های پای خود را نیز از بین ببرید. برای درمان ترک پا با روغن زیتون تنها کافی است که در ابتدا پای خود را به طور کامل تمیز کنید. بعد از استفاده از مرطوب‌کننده، روغن زیتون را با دست به همۀ قسمت‌های پا بزنید و به طور کامل ماساژ دهید. اکنون پای خود را با پلاستیک بپوشانید و جورابی روی آن بپوشید و بگذارید شب تا صبح بماند.

  • درمان ترک پا با وازلین

درمان ترک پا با وازلین نیز تا حد خیلی زیادی امکان‌پذیر است؛ چراکه وازلین در واقع نوعی مرطوب‌کننده بسیار قوی است که در بازه زمانی کوتاه، ترک پای شما را از بین می‌برد. برای اثربخشی بیشتر وازلین به منظور از بین بردن ترک پا، می‌توانید یک قاشق از آن را با مقدار کمی آبلیمو ترکیب کنید. این ترکیب می‌تواند تاثیر بسیار چشمگیری در درمان ترک پا داشته باشد. فقط باید چند هفته این ماسک را به پای خود بزنید تا نتیجۀ خارق‌العادۀ آن را ببینید.

  • درمان ترک پا با سیب‌زمینی

از دیگر روش‌های خانگی برای از بین بردن ترک پا، می‌توان به سیب‌زمینی اشاره کرد که تقریباً در همۀ خانه‌ها پیدا می‌شود. سیب‌زمینی یکی از مواد غذایی بسیار مفید و ارگانیک است که خاصیت سفیدکنندگی دارد. با استفاده از این مادۀ غذایی، شما می‌توانید پوست پای خود را تا حد خیلی زیادی شفاف کنید و در عین حال، زخم و ترک‌های آن را از بین ببرید. مهم‌ترین دلیلی که باعث درمان ترک پا با سیب‌زمینی می‌شود، وجود نشاسته در آن است که خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد.

  • درمان ترک پا با عسل

عسل یک ضدعفونی‌کنندۀ بسیار قوی با خاصیت آنتی باکتریال است که تاثیر زیادی در درمان جای زخم و ترک دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل خاصیت بالای عسل برای درمان ترک پا این است که در آن مواد آبرسان زیادی وجود دارد که باعث مرطوب شدن پوست می‌شوند. عسل حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و معدنی است که نیازهای پوست را برطرف می‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید از این ماده برای برطرف‌کردن ترک پای خود استفاده کنید. ترکیب عسل با یکی از این مواد، مانند آب جوش، آبلیمو، سرکه یا موز، ماسک بی‌نظیری برای درمان ترک پا تشکیل می‌دهد.

  • درمان ترک پا با حنا

بیشتر مادربزرگ‌های قدیمی روی دست‌ها، پاها و حتی موهای خود از حنا استفاده می‌کردند. این حنا فقط برای زیبایی استفاده نمی‌شده و کاربردهای درمانی زیادی نیز داشته است. حنا باعث می‌شود که جای زخم، جوش، آکنه و حتی ترک پا به طور کامل از بین برود. تنها کافی است که مقداری حنا را با آب مخلوط کرده و به پای خود بزنید. یشنهاد می‌کنیم که از دستکش استفاده کنید تا دستتان رنگ حنا را به خود نگیرد. بعد از این که بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از مالیدن حنا روی پا گذشت و حنا روی پا خشک شد، بگذارید ۱ تا ۲ ساعت دیگر نیز بماند و سپس آن را بشویید.

  • رفع ترک پا با سنگ پا

لایه‌برداری پا، یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ترک پاشنه محسوب می‌شود. برای لایه‌برداری، شما می‌توانید در حمام از سنگ پا استفاده کنید. برای استفاده از سنگ پا روی ترک‌های پا نیز لازم نیست که خیلی خشونت به خرج دهید، کافیست به‌آرامی سنگ را روی پا بکشید. پس با آب ولرم پای خود را بشویید و به طور کامل خشک کنید. این کارها باعث می‌شوند که ترک‌های پای شما خیلی سریع‌تر رفع شوند و سایر ماسک‌هایی که روی پا می‌گذارید نیز عملکرد بهتری داشته باشند.

  • پوشیدن جوراب مخصوص برای درمان ترک پا

اگر در منطقۀ اقلیمی سرد و خشک زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که بیشتر مواقع جوراب بپوشید. پوشیدن جوراب باعث می‌شود که رطوبت در پای شما حفظ شود و بیش از اندازه خشک نشود. چراکه خشکی پا یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک در این ناحیه از بدن است. همچنین اگر پای شما ترک دارد، می‌توانید از جوراب‌های سیلیکونی مخصوصی استفاده کنید که به این منظور طراحی شده‌اند. با این حال، باید در کنار پوشیدن جوراب، سایر نکات را نیز برای درمان ترک پا انجام دهید تا به نتیجۀ مطلوبی برسید.

5 مورد از کاربردی‌ترین روش‌ها برای درمان ترک پا

اگرچه شما می‌توانید با درمان خانگی ترک پا و با هزینۀ خیلی کمتر ترک پای خود را تا حد خیلی زیادی برطرف کنید، اما روش‌های خانگی نمی‌توانند برای همیشه کاربرد داشته باشند. به خصوص برای افرادی که ترک پای آنها خیلی شدید است، روش‌های خانگی کافی نیستند. به این منظور، این افراد می‌توانند از روش‌های جدیدتر مانند محصولات مراقبتی بدن استفاده کنند. محصولات برند کامان با رعایت بهترین استانداردهای جهان و نکات بهداشتی، گزینه مناسبی برای درمان ترک پا به شمار می‌آیند. در ادامه، توضیحات مختصری درباره این محصولات ارائه می‌دهیم.

  1. کرم ترک پای کامان

در کرم ترک پای کامان تمام مواد مغذی موردنیاز برای از بین بردن زخم و ترک پا وجود دارند. برخی از مهم‌ترین مواد مغذی موجود در این محصول، موادی مانند موم زنبور عسل، شی باتر (Shea Butter) و روغن‌های مفید هستند. این کرم کاملاً ضد حساسیت است و از مواد بسیار طبیعی ساخته شده است. به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت برای رفع ترک پای خود از آن استفاده کنید. نکتۀ مثبت درباره کرم ترک پای کامان این است که برای اگزمای شدید پوستی نیز کاملاً موثر است.

  1. کرم مرطوب کنندۀ پمپی کامان مدل عسل

در قسمت‌های قبل از اهمیت بسیار زیاد عسل برای درمان ترک پا گفتیم. پس سعی کنید از محصولات پوستی استفاده کنید که در مواد آنها از عسل استفاده شده است. یکی از این محصولات، کرم مرطوب‌کنندۀ پمپی کامان مدل عسل است. این محصول برای افرادی مناسب است که کف پای ترک خورده‌ای دارند و نتوانستند با استفاده از روش‌های خانگی آن را درمان کنند. حتی اگر کف پای شما ترکی هم ندارد، با استفاده از این محصول می‌توانید از بروز ترک پا جلوگیری کنید.

  1. لوسیون بدن کامان

استفاده از لوسیون بدن در طول روز برای افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، واقعاً توصیه می‌شود. در لوسیون بدن کامان انواع مواد مغذی مانند عصارۀ آلوئه‌ورا، وازلین، هیالورونیک اسید، روغن‌های آرگان و نارگیل، ویتامین C و انواع رطوبت‌رسان‌های دیگر وجود دارند. این مواد باعث می‌شوند که لوسیون بدن کامان تمام ترک‌های پای شما را از بین ببرد و رطوبت موردنیاز را به پا برساند. از این رو، اگر پوست خشک، حساس و حتی معمولی دارید، استفاده از لوسیون بدن کامان را در روتین روزانه خود قرار دهید.

  1. روغن بدن کامان

یکی دیگر از روش‌های بسیار کاربردی برای درمان ترک پاشنه پا، استفاده از روغن بدن است. روغن بدن پوست را به طور کامل آبرسانی می‌کند و باعث مرطوب‌شدن آن می‌شود. همچنین گفتیم که خشکی پا، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز ترک در پاشنه پا است. به همین دلیل با استفاده از روغن بدن کامان که حاوی روغن‌های مفیدی است، می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. البته باید گفت که روغن بدن کامان فقط برای کف پا مناسب نیست و شما می‌توانید از آن برای کل بدن استفاده کنید.

  1. ژل شستشو و اسکراب کامان

لایه‌برداری پا، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که شما می‌توانید برای درمان ترک پای خود انجام دهید. به منظور لایه‌برداری، می‌توانید بعد از استفاده از سنگ پا در حمام، پای خود را اسکراب کنید. به این منظور، ژل شستشو و اسکراب کامان می‌تواند گزینۀ مناسبی برای لایه‌برداری و پاک‌کنندگی عمقی پوست باشد. این محصول چربی پوست را کنترل می‌کند و به‌خاطر داشتن هیالورونیک اسید، رطوبت موردنیاز را به پوست شما می‌رساند. پس برای رفع ترک پای خود، استفاده از این محصول را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

سخن پایانی

در این مطلب درباره روش‌های کاربردی و موثر برای درمان ترک پا صحبت کردیم. همان طور که متوجه شدید، برخی از این روش‌ها خانگی هستند و با هزینه خیلی کم می‌توانید از آنها استفاده کنید. بااین‌حال، روش‌های خانگی کمی دیرتر عمل می‌کنند و شما نمی‌توانید خیلی سریع نتیجۀ نهایی را ببینید. به همین دلیل استفاده از محصولات پوستی مانند روغن بدن، مرطوب‌کننده، لوسیون بدن و کرم ترک پا، این روند سریع‌تر اتفاق می‌افتد. با این محصولات، از ترک پا برای همیشه خداحافظی کنید.

سوالات متداول

  • روش‌های خانگی برای درمان ترک پا مناسب‌تر هستند یا روش‌های بهداشتی؟

اگرچه روش‌های خانگی نسبتا کم هزینه هستند، اما آنها خیلی دیرتر نتیجه می‌دهند. با استفاده از روش‌های بهداشتی شما می‌توانید از بروز ترک پا نیز جلوگیری کنید.

  • بهترین روش خانگی برای درمان ترک پا کدام است؟

در میان روش‌های مختلف خانگی برای درمان ترک پا، استفاده از عسل و ترکیب آن با مواد غذایی دیگر مانند موز و آبلیمو می‌تواند گزینۀ بسیار مناسبی باشد.

  • مهم‌ترین دلایل ایجاد ترک پا کدام‌اند؟

استفاده از محصولات بهداشتی غیر استاندارد، عدم رسیدگی به پا، ایستادن بیش از حد، پوشیدن کفش‌های جلو باز به مدت طولانی و موقعیت جغرافیایی سرد و خشک، برخی از مهم‌ترین دلایلی هستند که باعث ایجاد ترک پا می‌شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *